.
.

Παντιέρα, ιστότοπος αντικαπιταλιστικής ενημέρωσης

.


Ένας Χιπ χοπ καφενές στο Περιστέρι σηκώνει αντιφασιστική σημαία


Ένας Χιπ χοπ καφενές στο Περιστέρι σηκώνει αντιφασιστική σημαία

 

Ένας Χιπ χοπ καφενές στο Περιστέρι σηκώνει αντιφασιστική σημαία

Ή πώς θα μπορούσαν οι καλλιτέχνες να βοηθήσουν στο τσάκισμα του φασισμού

Ένα πρωτότυπο πολιτιστικό εγχείρημα έχει κάνει την εμφάνισή του στα δυτικά της Αθήνας και μάλιστα έχει καταφέρει να τραβήξει την προσοχή πολλών βλεμάτων. Κάθε Πέμπτη στην ταράτσα της Εργατικής Λέσχης Περιστερίου (Θηβών 227) μαζεύονται χιπχοπάδες από διάφορες γειτονιές της ευρύτερης περιοχής και συζητάνε, οργανώνουν εκδηλώσεις, lives και ανταλλάζουν απόψεις πάνω σε διάφορα θέματα που τους απασχολούν. Μεχρι στιγμής έχουν διοργανώσει δύο εκδηλώσεις οι οποίες μέσα στο κατακαλόκαιρο κατάφεραν να συγκεντρώσουν πάνω από 100 άτομα η καθεμία. Η πρώτη αφορούσε στην άνοδο του πολιτικοποιημένου χιπχοπ στις γειτονιές μας, ενώ η δεύτερη στο ζήτημα του σεξισμού και της ομοφοβίας στο ελληνικό χιπχοπ.

Ο χιπχοπ καφενές δεν θα μπορούσε να μην καταπιαστεί με το ζήτημα της δολοφονίας του μουσικού Παύλου Φύσσα. Έτσι με αφορμή την επερχόμενη εκδήλωση της Πέμπτης 11 Σεπτεμβρίου «Ένας χρόνος από τη δολοφονία Killah-P. Η στάση και οι στόχοι της hiphop κοινότητας» ζητήσαμε από χιπχοπ καλλιτέχνες που είναι θαμώνες του καφενέ να μας πουν τη γνώμη τους σε μια σειρά ερωτημάτων που συζητιούνται στο χώρο του χιπχοπ και όχι μόνο.

 

image002

 

Οι απαντήσεις αντανακλούν προσωπικές απόψεις των καλλιτεχνών, ωστόσο δίνουν μια πρόγευση της κουβέντας που θα ακολουθήσει. Πιο συγκεκριμένα μας μίλησαν τα Αντίποινα από Περιστέρι και Πετρούπολη (Νίκος & Γιώργος), ο Infinik από Πετρούπολη, ο Loonatik των Ομήρων Συνείδησης από Περιστέρι, ο Azoras των Free Fires από Περιστέρι, ο Deron Derogation από Ίλιον και ο Renegade Instruments από Περιστέρι.

 

Είναι το χιπχοπ μια μουσική που παίρνει θέση στα ζητήματα της εποχής μας; Είναι αντιφασιστική μουσική;

 

Infinik: Αυτό που πρέπει να έχουμε στο μυαλό μας συζητώντας για το hip hop είναι ότι το hip hop δεν είναι ένα. Έχει πάρα πολλές αποχρώσεις και διαφοροποιήσεις. Όμως λόγω της αμεσότητας και τις λαϊκότητας που το διακρίνει, τις περισσότερες φορές παίρνει αυθόρμητα θέση πάνω στα ζητήματα της εποχής μας. Είτε συνειδητά είτε ασυνείδητα. Είτε μας αρέσει η άποψή του είτε όχι. Κατ επέκταση δεν είμαι σίγουρος αν μπορούμε να μιλήσουμε για “καθαρά” αντιφασιστική μουσική. Αυτό που σίγουρα μπορούμε να πούμε είναι ότι, παρά τα προβλήματά του, είναι μια μουσική που λόγω ιστορίας έχει μια σχετική αντιπάθεια σε φαινόμενα όπως ο ρατσισμός και η λογοκρισία. Αυτό σε συνδυασμό με την επαφή του με τους δρόμους, που στην Ελλάδα μέχρι στιγμής σημαίνουν αντίσταση και κινήματα, το κάνει ανοιχτό προς το αντιφασιστικό κίνημα. Σε μια τέτοια κατεύθυνση βοηθάει κυρίως ένα ευρύτερος και ετερόκλητος πυρήνας hip hopαδων με ενεργή αντιφασιστική δράση.

 

Πώς και δεν υπάρχουν φασιστικά συγκροτήματα στο χώρο του χιπχοπ;

 

Deron: Διότι η hiphop κουλτούρα και νοοτροπία είναι διά μέτρου αντίθετες με τον φασισμό. Είναι δύο αντικρουόμενοι κόσμοι, ο ένας δεν έχει χώρο για τον άλλον.. Εμείς δεν ακολουθούμε γραμμές, απλά εκφράζουμε γνώμες, απόψεις και τις ιδέες μας ελεύθερα και χωρίς να προσπαθούμε να επιβληθούμε. Δεν λέω ότι η πλειοψηφία αυτών των ιδεών διέπεται από την απόλυτη ορθότητα, αλλά σίγουρα δεν έχει να κάνει με τον φασισμό και τις εκφάνσεις του.

 Εικόνα από την εκδήλωση «Η άνοδος του πολιτικοποιημένου χιπχοπ στις γειτονιές μας»


Εικόνα από την εκδήλωση «Η άνοδος του πολιτικοποιημένου χιπχοπ στις γειτονιές μας»

Πόσο επηρέασε η δολοφονία του Παύλου Φύσσα τη χιπχοπ κοινότητα;

 

Loonatik: Δε θα έλεγα οτι υπάρχει hip hop κοινότητα…Μάλλον ετερόκλητες ομάδες που ασχολούνται με το hip hop.. H κάθε ομάδα σαφως επηρρεάστηκε διαφορετικά.Το γεγονός οτι ο Killah P αγαπουσε το hip hop δεν καθαγιάζει τους rappers μετά τη δολοφονία του… Πολλοί τον ήξεραν, άλλοι συμμερίζονταν την απέχθεια του προς τον ναζισμό, αλλά μερικοί είδαν τον θάνατο του σαν επαγγελματική ευκαιρία, εντός και εκτός εισαγωγικών. Θετικό γεγονός θεωρώ οτι έγιναν πολλές αντιφασιστικές συναυλίες στη μνήμη του.

 

 

Θα κατέβεις στην πορεία στο Κερατσίνι;Αν ναι, ποιοι λόγοι θα σε κάνουν να κατέβεις;

 

Loonatik: Στην πορεία δεν ξέρω αν θα κατέβω αλλά θεωρώ σίγουρα λανθασμένο το σκεπτικό να αναδεικνύουμε οποιαδήποτε πορεία σαν μητέρα των μαχών παραβλέποντας οτι ο φασισμός είναι παντού γύρω μας και όσο δεν τον αντιμετωπίζουμε θα γιγαντώνεται και θα σκοτώνει παληκάρια σαν τον Παύλο Φύσσα και τον Σεχζάντ Λουκμάν.

 

image003

 

Πώς πιστεύεις πώς θα έπρεπε να αντιμετωπίσει η χιπχοπ κοινότητα τον ένα χρόνο από τη δολοφονία Φύσσα;

 

Γιώργος Αντίποινα: Η δολοφονία του Φύσσα είναι ένα γεγονός που δείχνει πόσο απροστάτευτοι είμαστε όλοι απέναντι σε οτιδήποτε υπάγεται στο “σύστημα”. Θα μπορούσε να μην είναι από μαχαίρι χρυσαυγίτη αλλά από σφαίρα μπάτσου. Δεν νομίζω ότι έχει διαφορά. Από κει και πέρα το γεγονός αυτό δεν “βαραίνει” μονο τη hiphop κοινότητα. Επομένως το ερώτημα είναι όχι το πώς θα αντιμετωπίσει η hiphop κοινότητα τη δολοφονία, αλλά πώς θα το αντιμετωπίσει η κοινωνία στο σύνολό της. Και φυσικά δεν περιμένουμε να κλείσει χρόνο για να κινητοποιηθούμε. Κάθε μέρα πρέπει να γίνεται ο αγώνας. Και για να απαντήσω στην ερώτησή σου θα σου θυμίσω ότι πρόκειται για μνημόσυνο, όχι για επέτειο . Οπότε πρέπει να αντιμετωπιστεί με σεβασμό απέναντι στον νεκρό. Από κει και πέρα είναι το θέμα τι μπορεί να γίνει.
Νίκος Αντίποινα: Το θέμα αφορά πρώτα στην κοινωνία και έπειτα τον χώρο του χιπ χοπ, γι αυτό θεωρώ ότι θα πρέπει να λειτουργήσουμε αυτοοργανωμένα στις γειτονιές μας απέναντι στην εξουσία και στα εργαλεία της. Αρκετές συναυλίες που έγιναν για την δολοφονία του Παύλου την χρονιά που μας πέρασε έδειξαν ότι το χιπ χοπ δεν ανέχεται τέτοιες ενέργειες.

 

 

Γράφεις προσωπικά πολιτικό στίχο;

 

Azoras: Ναι σχεδόν από το ξεκίνημά μου έγραφα. Όλα μας τα προβλήματα κινούνται από την πολιτική, συνεπώς ένας κοινωνικός στίχος είναι ταυτόχρονα και πολιτικός, οπότε λίγο πολύ ο κάθε mc γράφει πολιτικό στίχο.

Εικόνα από την εκδήλωση «Σεξισμός και ομοφοβία στο ελληνικό χιπχοπ»

Εικόνα από την εκδήλωση «Σεξισμός και ομοφοβία στο ελληνικό χιπχοπ»

 

Θα μπορούσε το χιπχοπ να βοηθήσει το αντιφασιστικό κίνημα;

 

Azoras: Σίγουρα θα μπορούσε να παρακινήσει ακροατές ηλικίας 15 – 16 ετών (και όχι μόνο) στο να ψαχτούνε περισσότερο και αργότερα μέσα από διάβασμα και βιώματα να μορφωθούνε. Ίσως ναι, να μπορούσε να βοηθήσει μέχρι κάποιο ορισμένο σημείο. Μέχρι στο να σκάνε σε λάιβ μη πολιτικοποιημένοι ακροατές, να μοιράζονται κείμενα, να μαθαίνεται ο σκοπός και η αιτία του όποιου λάιβ, και από εκεί και πέρα να ψάχνονται από μόνοι τους. Από εκεί και πέρα εγώ δεν είμαι υπέρ στο να καλείς έναν mc τέλος πάντων τίγκα στους σεξιστικούς στίχους σε ένα αντιρατσιστικό επειδή μαζεύει κόσμο. Και δυστυχώς δεν μιλάω για ένα μεμονωμένο περιστατικό. Είναι γεγονός πως καλούνε σε αυτοοργανωμένα λάιβ άτομα τα οποία δεν έχουν σχέση με τον “χώρο” για να μαζευτούν χρήματα για τον οποιονδήποτε σκοπό. Θα καλούσαν άραγε να βάλουν έναν σκυλά που τραγουδάει σε μπουζούκια για να τραβήξουν κόσμο? Επίσης τώρα τελευταία βάζουν και “μπάτσους” στην είσοδο των αντιρατσιστικών κ ότι αν δεν έχεις χρήματα για εισητήριο δεν μπαίνεις. Τώρα το χιπ χοπ ως τι να βοηθήσει? Χιπ χοπ είμαι εγώ εσύ ο “χ” και ο “ψ” . Ο κάθε στιχουργός – ερμηνευτής, ακροατής έχει τις δικιές του απόψεις. Άλλοι “δεξιόστροφες” , άλλοι “αριστερόστροφες”, άλλοι πιστεύουν στο κράτος άλλοι όχι, άλλοι είναι μόνο φυλετικοί αντιρατσιστές. Άμα δουν άνθρωπο (λέμε τώρα) να χλευάζει μετανάστη του κάνουν πέσιμο. Μετά από 10 λεπτά έρχονται και σου λένε “έλα ρε χοντρέ”, μου έχει τύχει. Άλλοι πάλι αντιρατσιστές τους ενοχλούν οι ομοφυλόφιλοι και τους κράζουν σε κάθε τους λέξη. Μέσα σ αυτό το χάος απόψεων πιστεύω δεν μπορείς να πάρεις συνειδητοποιημένες αποφάσεις για δράσεις. Έτσι είναι και στο χιπ χοπ. Ο καθένας έχει την δική του οπτική. Οπότε ναι θα μπορούσε να βοηθήσει μέχρι τον βαθμό που ανέφερα παραπάνω.

Renegade: Ας το πάρουμε ανάποδα. Το αντίστροφο έχει γίνει. Το αντιφασιστικό κίνημα έχει βοηθήσει το χιπ χοπ. Ο κόσμος του χιπ χοπ που εξοργίστηκε με τη στάση και τις πράξεις των παλιών της σκηνής (ιδιαίτερα με τα λεγόμενα στην ΕΣΗΕΑ) είχε πάρει μέρος στις μεγάλες αντιφασιστικές πορείες στο Κερατσίνι και μετά στα γραφεία της ΧΑ στη Μεσογείων. Ωθήθηκε από την επαφή του στις διαδηλώσεις με ένα ευρύτερο κομμάτι εργαζόμενων και νεολαίας ώστε να μπορεί μετά να βοηθήσει το χιπ χοπ να βοηθήσει το αντιφασιστικό κίνημα. Για να βοηθήσει το χιπ χοπ το αντιφασιστικό κίνημα πρέπει να κρατηθεί αυτή η σχέση, η αμφίδρομη. Δε μπορείς να βοηθήσεις ένα κίνημα αν δεν είσαι κομμάτι του, αν τα λες ακροατών, καλλιτεχνών κ.ο.κ. θα ωθούνται από τη μουσική και τις δράσεις της να κατεβούν πχ στο Κερατσίνι στις 18/9 στη συγκέντρωση, να παλέψουν μαζί με τους μετανάστες εργάτες, να παλέψουν να κλείσουν τα γραφεία των νεοναζί από τις γειτονιές μας και να καταδικαστούν οι ίδιοι οι εγκληματίες. Αλλά και ταυτόχρονα θέλει μάχη να γίνεται ένα όλο και πιο ευρύ δυναμικό νεολαίας και εργαζομένων με αναφορά στο χιπ χοπ, οργανικό μέρος της μάχης με αυτό σύστημα. Αυτά θα είναι σημαντικά βήματα για να ξεμπερδεύουμε με κυριλέ ανιστόρητες και επικίνδυνες μπαρούφες του στυλ “μη φτάσουμε στο άλλο άκρο παιδιά, εμείς μουσική κάνουμε” αλλά και απομονωτισμούς του στυλ “εγώ για την πάρτη μου και τους κολλητούς, γαμώ και τους μπάτσους και μου φταίει και ο γείτονας”. Θα είναι μεγάλη βοήθεια για το αντιφασιστικό κίνημα και μια αισιόδοξη νότα και ρίμα για μια ολόκληρη γενιά χιπ χοπ.

 

Ένιωσες την ανάγκη να γράψεις τραγούδι για τη δολοφονία;

 

Deron: Είχα νιώσει αυτή την ανάγκη στην δολοφονία του Γρηγοροπουλου (6/12/08 είναι ο τίτλος). Στην δολοφονία του Killah P αισθάνθηκα πιο πολύ την ανάγκη να ακούσω, παρα να γράψω. Να ξανακούσω τα τραγούδια του, να ακούσω όσα γράφονται για εκείνον από τους φίλους του και όχι μονο. Προσωπικά ετοιμάζω τραγούδια για τον φασισμό και νεοναζισμό εντός και εκτος συνόρων , συνεπώς είναι σαφές ότι η δολοφονία αυτή με στιγμάτισε λόγω του πολιτικού της χαρακτήρα.

 

Πώς πιστεύεις πρωτοβουλίες όπως ο χιπχοπ καφενές στο Περιστέρι θα μπορούσαν να φέρουν σε επαφή τη νεολαία των δυτικών με κινήματα που αναπτύσσονται στις γειτονιές σας;

 

Γιώργος Αντίποινα: Ο καφενές είναι μια καλή πρωτοβουλία που μπορεί να φέρει σε επαφή άτομα με κοινούς μουσικούς και ιδεολογικούς προσανατολισμούς. Θέλω να πιστεύω ότι μόνο θετικό μπορεί να βγει από αυτό αρκεί να δίνεται η δυνατότητα να ακουστούν όλες οι απόψεις. Ακόμα και αυτές που μπορεί να διαφωνούμε.

Νίκος Αντίποινα: Η μουσική ενώνει, πρωτοβουλίες όπως αυτή του χιπχοπ καφενέ στο Περιστέρι έφεραν ήδη σε επαφή δεκάδες νέους που έχουν την δίψα για μουσική κινηματική έκφραση. Εμείς είμαστε υπέρ σε αυτό και όσο μπορούμε θα το στηρίζουμε.Οπότε “όταν θα λένε στοπ, εμείς θα λέμε πάμε” (Ορθολογιστές).

Infinik: Κοίτα τι έχουμε… Αρχικά το hip hop που πλέον έχει βρει βάση σε νέα παιδιά από λαϊκές γειτονιές, με χίλια προβλήματα στην καθημερινότητά τους. Από πάνω έχουμε τον καφενέ που δίνει ευκαιρίες για ανοιχτές και μαζικές συζητήσεις με ανοχή στην διαφορετική άποψη, χωρίς απαραίτητα να θέλει να καταλήξει σε κάποια συγκεκριμένη τοποθέτηση, που αφορούν το hip hop σε συνάρτηση με την κοινωνία. Βλέπε το “hip hop και κινήματα”, “Σεξισμός και ομοφοβία στο hip hop” και την ερχόμενη συζήτηση του καφενέ για την πολιτική δολοφονία του Killah-P από τους ναζί της Χρυσής Αυγής. Δεν υπάρχει τίποτα καλύτερο από ανθρώπους με διαφορετικές αφετηρίες που συζητάνε χαλαρά για τα προβλήματά τους – πόσο μάλλον όταν το κάνουν σε περιβάλλον αυτοοργάνωσης της ψυχαγωγίας τους. Διότι συζητώντας, βάζεις το μυαλό σου να σκεφτεί, αναγκάζεσαι να σκεφτείς λύσεις. Ταυτόχρονα βλέπεις ότι υπάρχουν και άλλοι εκεί έξω που έχουν τα ίδια προβλήματα με σένα. Τότε το μόνο που μένει να σκεφτείς είναι “μάγκες, γιατί δεν οργανωνόμαστε να κάνουμε κάτι για το τάδε θέμα;”. Κατά την γνώμη μου εκείνη την στιγμή γίνεσαι κομμάτι των κινημάτων…

 Από την εκδήλωση «Σεξισμός και ομοφοβία στο ελληνικό χιπχοπ»

Από την εκδήλωση «Σεξισμός και ομοφοβία στο ελληνικό χιπχοπ»

 

Πόσο αισιόδοξος είσαι για το μέλλον;

 

Renegade: Είμαι πιο αισιόδοξος φέτος, απ’ ό,τι πέρυσι κατ’ αρχλήν. Πέρυσι το Σεπτέμβρη πρακτικά λειτούργησαν τα αντανακλαστικά του κόσμου μαζί με μια εμπειρία σε αντιφασιστικές κινητοποιήσεις που είχαν αρχίσει από το 2009. Φέτος και τα δυο αυτά στοιχεία είναι εμπειρία, εμπειρία ότι οι φασίστες θέλουν άμεση απάντηση, εμπειρία και για το πως πετυχαίνεις νίκες. Στα σχολεία που πέρυσι μαθητές τους κατέβηκαν στις διαδηλώσεις έχουν κάνει άλματα στη συνείδηση, οι εκπαιδευτικοί που πέρυσι απεργούσαν όταν έγινε η δολοφονία πλέον έχουν και από μια αντιφασιστική πρωτοβουλία στους συλλόγους τους και οι μετανάστες οργανώνονται πιο γρήγορα και πιο μαζικά πια. Αυτό δε σημαίνει ότι τελειώσαμε, σημαίνει όμως ότι μπορούμε να κερδίσουμε τη μάχη αυτό το φθινόπωρο, ότι δε θα περιμένουμε κάποια στιγμή το πόρισμα της δικαιοσύνης για τους ναζί, μπορούμε να έχουμε εξασφαλίσει ότι με τον αντιφασιστικό ξεσηκωμό του Σεπτέμβρη θα ξεκινήσουν να δικάζονται για να μπουν φυλακή de facto, να ξηλώσουμε τους μηχανισμό του κράτους που τους επέτρεπαν να δολοφονούν.

 

Κείμενο, Συνεντεύξεις & επιλογή βίντεο: Ο «χιπχοπ ανταποκριτής» της Παντιέρας

Ο χιπχοπ καφενές στο fb: https://www.facebook.com/hiphopkafenes?fref=ts

Το blog της Εργατικής Λέσχης Περιστερίου: http://ergatikilesxiperisteriou.blogspot.gr/

image_pdfΛήψη - Εκτύπωση δημοσίευσης


Κριτικές - Συζήτηση

Βαθμολογία Αναγνωστών: 100.00% ( 2
Συμμετοχές )



Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.